תכנון עירוני

עיר היא הרבה מעבר לשכונות שלה

הביטו לרגע החוצה מבעד לחלון. אנו חיים בערים כאוטיות, פקוקות, חסרות לכידות וזרוּעות מפגעים אסתטיים וסביבתיים. גם מבלי להיות בקיאים בפרטים, ברור לכול שמשהו יסודי, מבני, אינו כשורה. קחו למשל את התסריט הבא- יצאתם הבוקר מהבית בשעה רבע לשמונה, נכנסתם לרכב במטרה לנסוע לעבודה. היציאה מהחניון של מגדל המגורים בו אתם מתגוררים הייתה פקוקה. מאה משפחות עם שלושה ילדים בממוצע ניסו לצאת באותה השעה מהשערים החשמליים של החניון התת -קרקעי . אחרי עשר דקות מורטות עצבים, פניתם לרחוב הראשי וזחלתם לאיטכם בטור מכוניות בלתי נגמר. מזל שמאז שעברתם לגור בשכונה החדשה והצפופה, מוסדות החינוך קרובים יותר והילדים הולכים ברגל לבית הספר. בשכונה הקודמת נאלצתם לעשות ברכב את סיבוב הבוקר להורדת הילדים בגנים ובמעונות היום, מה שהכביד מאוד על הבוקר שלכם. אתם אוהבים את השכונה החדשה שלכם – הדירה נהדרת, המגדל בן 30 הקומות חדש ומטופל היטב, מוסדות החינוך קרובים ויש שירותים וחנויות בקרבת מקום. אתם אוהבים לגור בעיר, אבל יש לכם גם ביקורת. פקקים, רעש מהכבישים הראשיים, שכנים בעייתיים שמרעישים לפעמים בשעות הערב. כשאתם חושבים על זה, אפשר ממש להרגיש את הצפיפות. התחושה היא שהעיר הגדולה עולה על גדותיה. לשם פתרון בעיות עירוניות כאלו ואחרות רבות ישנו צורך בתכנון עירוני.

אז מה זה בעצם אומר- "תכנון עירוני"?

תכנון ערים הוא למעשה תחום עיסוק מקצועי העוסק בין היתר בארגון המרחב העירוני הפיזי לצרכי מגורים ומחייה וזאת תוך התייחסות למאפיינים חברתיים, תרבותיים, כלכליים וכדומה של אזורי המחייה השונים בתוך שטח העיר. תחום התכנון העירוני שם דגש מקצועי ונרחב על חשיבותו של תכנון עירוני המותאם לקצב גידולה של העיר.

במסגרת הליכי תכנון עירוני להם נדרש האדריכל נכללים אלמנטים שונים הנדרשים לצרכי תכנון אזורי המגורים החדשים או המתחדשים, לרבות, תכנון תשתיות ופיתוח סביבתי, תכנון תחבורה וכבישים, תכנון הבטיחות וכמובן תכנון הבנייה בהתאם למאפייני הבנייה השונים בשטח המיועד להרחבה ו/או להתחדשות בשטח העיר (בנייה פרטית, בניה ציבורית – מבני ציבור, בנייה לצרכי מסחר וכו').

יישום התכנון העירוני בפועל

תכנון עירוני מיושם בפועל תוך התבססות על מאפיינים כמו: זהות מקומית, אתריה השונים של העיר, הנוף העירוני, סוגי התחבורה בשטח העיר, חלוקת העיר לאזורי מגורים ומסחר והיבטי תכנון ובטיחות במסגרתם מושם דגש על היבטי תכנון שונים המיועדים להפחית במידה משמעותית את הנזקים כתוצאה ממזג אוויר קיצוני ומצבי חירום שונים.

תחבורה, שכונות מגורים ותכנון עירוני

אחד מהמאפיינים הבולטים של תכנון עירוני כשזה מגיע לערים ושכונות הינו נושא התחבורה וזאת בשל הקשר הישיר בין צפיפות האוכלוסין באזור מגורים מסוים ברחבי העיר לבין כמות התחבורה באותו אזור. כתוצאה מכך, התכנון העירוני שם דגש על פיתוח תשתיות תחבורה שונות המיועדות לצמצם ככל הניתן את בעיית פקקי התנועה. בשכונות מגורים חדשות המוקמות בשולי הערים, מושם דגש על דרכי הגישה (כניסה ויציאה) אל תוך השכונה וחיבורה התחבורתי של שכונת המגורים לדרכים הסלולות של העיר. בחלק משכונות המגורים החדשות ברחבי ישראל מגלים (בדיעבד לאחר הקמתן) את בעיית "צוואר הבקבוק" הנובעת מתכנון לקוי של דרכי היציאה-כניסה לתוך ומתוך השכונה. בעיה זו ניתנת לפתרון במסגרת תכנון מוקפד של תשתיות כבישים ומחלפים כחלק מהליכי תכנון ערים לצרכי הקמת שכונות מגורים חדשות.

תכנון עירוני חכם מאפשר איכות חיים גבוהה לתושבים

בין בריאות לתכנון עירוני מתקיים קשר הדוק. לתכנון עירוני תפקיד חשוב במניעת מפגעים בריאותיים ובעיות תברואה במרחב העירוני וכן בהבטחת מי שתייה באיכות טובה, ביוב זורם, שטחים פתוחים וירוקים בערים וכן בטיפול בפסולת. בשנת 1946 הגדיר ארגון הבריאות העולמי (WHO) את המונח "בריאות" לא רק היעדר מחלה אלא "מצב של רווחה גופנית, נפשית וחברתית". לתכנון המרחב העירוני יש השפעה רבה על בריאות הציבור, מכיוון שסביבה בריאה משמעה לא רק סביבה נטולת זיהום אוויר, זיהום מים, רעש ומפגעים אחרים המסכנים ישירות את בריאות הציבור – היא גם סביבה שמעודדת פעילות גופנית, קהילתית וחברתית.

מחקרים מראים כי הסביבה העירונית, ובה תשתיות תחבורה, שכונות, בניינים, פארקים ושטחים ציבוריים פתוחים, משפיעה על בריאות האדם. המידה שבה הוא נחשף לזיהום אוויר, לרעש, לטמפרטורה וכן לשטחים ירוקים מאפשרת, מעודדת או חוסמת פעילות גופנית יום-יומית. יש עדויות לכך שמגורים ליד אזורי תעשייה וכבישים ראשיים מגדילים את החשיפה לזיהום אוויר ולרעש, ומגבירים את הסיכון לתחלואה ולתמותה מוקדמת.

עוד מראים מחקרים כי מגורים בסמיכות לשטחים ירוקים תורמים לבריאות הנפש, מפחיתים את התחלואה במחלות לב וכלי דם ומורידים את שיעור התמותה המוקדמת. נמצא כי משתנים שונים, בהם צפיפות בנייה, עירוב שימושים המאפשר ניצול משאבי הסביבה לאורך רוב שעות היממה ונגישות וזמינות לתחבורה ציבורית בתדירות טובה ובלוח זמנים אמין, מעודדים יציאה למרחב העירוני, הליכה ברגל ורכיבה על אופניים. משתנים אלו יוצרים תשתית של שכונה המאפשרת תשתית המעודדת אורח חיים בריא ופעיל במרחב העירוני.

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן